Typiske faldgruber i ansættelsessituationen man skal være opmærksom på

Når man begynder på et nyt arbejde, skal man huske at være opmærksom på den kontrakt, man underskriver. Det er selvfølgelig ikke svært at tænke sig til, at man skal kigge de papirer, man underskriver, igennem, men det er værd at minde om.

Selvom man godt ved, at man skal kigge sine dokumenter igennem, så kan det være svært for mange at vide, hvad man skal kigge efter.

Derfor vil jeg give tre ting, det er værd at holde øje med, når du har din ansættelseskontrakt foran dig.

Står du med et konkret jobtilbud, er det ikke nok at kigge på disse tre ting, og da alle ansættelser er forskellige, kan jeg ikke redegøre for alt her. Du er dog velkommen til at kontakte os på telefon 82 82 82 42 og høre mere om, hvad vi kan gøre for dig i din konkrete situation.

Klausuler i kontrakten

Det første man skal være opmærksom på, er hvorvidt der er klausuler af den ene eller den anden art i kontrakten. Klausuler er bestemmelser, som også kan gøre sig gældende efter ansættelsens ophør, og de er meget vigtige.

Typiske klausuler er sådan noget som konkurrenceklausuler eller kundeklausuler. De kan betyde, at man efter ansættelsens ophør ikke må arbejde for konkurrenter, eller at man ikke må arbejde for kunder – hverken som ansat eller gennem et andet sted.

Netop fordi disse klausuler kan række ud over selve ansættelsen, kan de have en stor effekt på ens liv og karriere bagefter, og derfor er de vigtige at have med i overvejelserne.

Klausuler kan komme i flere udformninger, og man bør være opmærksom på dem, inden man skriver under på sin kontrakt.

Tiden ud over 37 timer

Som tommelfingerregel er arbejdsugen 37 timer i Danmark, og derfor er det udgangspunktet. For de fleste er arbejdstiden også i hverdagene fra eksempelvis 9-17, men der kan være tilfælde, hvor arbejdet ligger uden for de normale tidspunkter.

Det kan være et kursus eller et møde, man kun kan tage om aftenen, eller det kan være, at der er et årligt arrangement, der afholdes i weekenden, og man derfor skal arbejde lørdag eller søndag.

For mange vil det være en god ide at have skrevet ind i kontrakten, hvordan tiden ud over de ’normale’ arbejdstimer skal håndteres. Eksempelvis kan man have stående i sin kontrakt, at arbejde i weekenden kan afspadseres i et forhold, der hedder 1:1,5.

Arbejder man under disse forhold, kan man med 4 arbejdstimer lørdag afspadsere 6 timer en hverdag.

Dette er blot et eksempel, og der kan også være tale om et tillæg til timelønnen i visse perioder, hvorvidt arbejdsgiver kan kræve arbejde uden for normal arbejdstid og mere.

Læs medarbejderhåndbogen, hvis den er nævnt og findes

Det er ikke ualmindeligt, at en arbejdsplads har en medarbejderhåndbog, som fortæller om, hvordan man som ansat skal forholde sig til en række ting. Det kan være alt fra dresscode til en bestemmelse om, at familiemedlemmer ikke kan være hinandens chefer på arbejdet.

Hvis ansættelseskontrakten nævner medarbejderhåndbogen, er medarbejderhåndbogen faktisk en del af kontrakten, man skriver under på.

Derfor er det meget vigtigt, at man har læst håndbogen grundigt, og at man har forstået og accepteret alt det, der står i den.

Vi rådgiver gerne om din ansættelseskontrakt, inden du skriver under. Kontakt os her.